Przewozy Regionalne odebrały pierwsze zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN57 z partii 36 pojazdów, które do przebudowy oddano w końcu 2016 roku. Będą obsługiwały trasy m.in. w Wielkopolsce.
– Sukcesywnie realizowany plan restrukturyzacji to również unowocześnienie naszego taboru. Zmieniamy się, ponieważ pasażerowie tego oczekują. Podnoszenie jakości oferowanych usług jest możliwe dzięki poprawie kondycji finansowej spółki i pozyskaniu środków finansowych na realizację inwestycji. Dzięki temu mamy możliwość właśnie dzisiaj oddać do dyspozycji pasażerów pierwsze z 50 nowych lub zmodernizowanych pojazdów – powiedział w Poznaniu Krzysztof Zgorzelski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych.
EN57ALc wyposażone są m.in. w klimatyzację, Wi-Fi i przewijaki dla niemowląt. Pod każdym z siedzeń znajduje się też gniazdko do ładowania urządzeń elektrycznych. Standardem w nowych lub zmodernizowanych pociągach PolRegio stają się strefy małego podróżnika, oraz malatura nowej marki konsumenckiej PolRegio. Choć prezentacja pojazdów odbywał się 5 października, EN57ALc
wożą już pasażerów od kilkunastu dni.
Od 2018 tylko zmodernizowane EN57– W umowie, którą kilka lat temu zawarliśmy, strony postanowiły, że od 2018 roku z torów na terenie województwa wielkopolskiego definitywnie znikną stare, wyeksploatowane pociągi. Cieszę się, że spółka Przewozy Regionalne wywiązuje się z tego zobowiązania i wprowadza do obiegu całkowicie zmodernizowane pociągi. Jestem przekonany, że będą dobrze służyły podróżnym – powiedział obecny podczas prezentacji Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
– Przekazanie do eksploatacji EN57ALc to duża satysfakcja. Zmodernizowane pojazdy wyposażone m.in. w nowoczesny napęd, silniki asynchroniczne, klimatyzację, wygodne fotele, jak również systemy informacji pasażerskiej i monitoringu znacząco poprawią komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz obsługi. Przewozy Regionalne to wymagający klient, stawiający na jakość swojej floty. Tym bardziej cieszę się, że przekazujemy przewoźnikowi nowoczesny pojazd, życząc mu samych zadowolonych pasażerów – powiedział Jacek Bilski, członek zarządu, p.o. dyrektor generalny ZNTK Mińsk Mazowiecki.
W ostatnim czasie na trasie Poznań – Leszno wprowadzono atrakcyjną ofertę „Połączenie w dobrej cenie”. W obrębie Aglomeracji Poznańskiej rozszerzono zasięg oferty „Bus-Tramwaj-Kolej”.
8,5 mln zł za pojazdWartość kontraktu na modernizację 36 pojazdów to 251 mln zł. Oznacza to, że koszt jednostkowy naprawy pociągu oscyluje w granicach 8,5 mln zł. brutto. To dość niewiele w stosunku do innych modernizacji wykonywanych w kraju, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę wysoki standard wyposażenia pojazdu. Trzeba jednak zaznaczyć, że PolRegio to jeden z ostatnich klientów na tego typu prace.
W tym roku PolRegio rozpoczęły też testy dwóch EN57 zmodernizowanych przed rokiem w FPS H. Cegielski. Także one jeżdżą w Wielkopolsce. Do nich dołączy kilkanaście kolejnych pojazdów tego typu, o czym piszemy
tutaj.